Magnus Wärnklint, Centrala Trafikskolan Tidaholm, Sprinter 519 A3 Mixto

Hej! Vem är du och vad jobbar du med?

Jag heter Masse och driver en trafikskola i Tidaholm och Falköping som heter Centrala Trafikskolan i Tidaholm. Det är ett familjeföretag som startade för 56 år sedan av mina föräldrar och sedan 34 år tillbaka har jag jobbat i bolaget. Idag driver jag det tillsammans med min bror.

 

Vad är det roligaste med att driva trafikskola?

Självklart är det all kontakt med elever och människor runtomkring. Glädjen i att hjälpa dem på vägen till ett jobb eller att utvecklas inom det jobb de har. Jag gillar dynamiken och att få möjlighet att jobba på olika sätt, beroende på de aktuella förutsättningar en elev har. Jag märker att det finns en skillnad mellan att ta ett personbilskort och ett yrkeskort. Det förstnämnda tar de flesta för att de ”måste”, medan ett yrkeskort behövs för att individen ska jobba med det. Även om glädjen att lyckas är lika stor, så finns ett annat djup i yrkeskortet.

 

Berätta vad ni kommer använda denna specialbyggda Sprinter till?

Det började egentligen för omkring fyra år sedan, då en kollega från Borås ringde upp mig och undrade om vi ville vara med på ett projekt som syftade till att utbilda ambulansförare/ambulanssjuksköterskor i Skövde. Jag tyckte detta lät väldigt intressant men villkoren för projektet innebar att trafikskolan var tvungen att ha en så kallas C1-bil. Då inhandlade vi en Crafter för att använda som utbildningsbil.
Arbetet och samarbetet blev lyckat så uppdraget växte till att utbilda/vidareutbilda redan yrkesvana ambulansförare. Det nya kontraktets omfattning krävde även en ny bil i C1-klassen och då föll valet på en Mercedes-Benz Sprinter.

 

Varför blev det just en Sprinter ifrån oss på Motornova? 

Framförallt så var det närheten till Tidaholm och Falköping vilket gör det enkelt för oss om det är något som strular eller vi behöver in på verkstaden. Jag fick även ett bra förtroende för Johan Hagenfeldt då jag tidigt i köpprocessen var inne och hälsade på. Det var nära att det blev ett annat märke men med Sprinterns komfort och fina kvalitet blev valet enkelt. Vi fick även ett väldigt bra intryck av verkstaden som hjälpte till att fälla avgörandet.

 

Slutligen, Johan Hagenfeldt, berätta lite om byggnationen av Masses bil?

Byggnationen är framtagen tillsammans med kunden och påbyggaren SN AB i Västerås. Det är en riktigt fin byggnation där vi valt att göra en dubbelhytt med extra allt, såsom SNAB:s egenframtagna komfortstolar med armstöd och skinnklädsel, det större ljudpaketet, sidorör och frontbåge med extraljus samt en digital backspegel (alltså en digital skärm som alltid visar bakomvarande trafik). En fin detalj i förarmiljön är helt vridbara stolar både på förar- och passagerarsidan.